Czy Stettin i Szczecin to jedno miasto?

  • 08.06.2021, 22:45
  • Daniel Źródlewski
Czy Stettin i Szczecin to jedno miasto?
Chociaż właściwszym pytaniem jest to, czy historia Stettina i historia Szczecina to historia jednego czy dwóch odrębnych miast? Na oba człony tego pytania można odpowiedzieć twierdząco: tak, to jedno miasto, bo pamięć przeszłości miasta w coraz mniejszym stopniu dzieli historyków Stettina-Szczecina; oraz: tak, to dwa odrębne miasta, pomiędzy którymi ci sami historycy dość zgodnie gotowi są wskazać oczywisty punkt nieciągłości. A dotyczy to tyleż badaczy stettińskich-szczecińskich dziejów, co sztuki. Jeśli spojrzeć okiem nawet nie znawcy, ale miłośnika sztuki na prezentowany tu przegląd kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie, łatwo jest te nieciągłości – te luki, miejsca puste i prowokujące niewygodne pytania – wskazać. Na przykład takie: skoro zgadzamy się, uznajemy i celebrujemy już dziś w sposób nieskrępowany to, że miasto było niemieckie, to dlaczego tak mało tu obiektów niemieckich?

Choć niewygodne, nie warto jednak chyba takich pytań przemilczać, unikać czy – tym bardziej! – zakrzykiwać. Lepiej je głośno stawiać, bo może to one właśnie stanowią istotę kolekcji, skupiają uwagę na szczelinach, z których przebija się pełna historia muzeum i miasta – niełatwa, złożona, pełna wyrw, braków i związanych z nimi doświadczeń, zarówno artystów, osób współtworzących historie instytucji, jak i pozostałych mieszkańców. To sprawiło, że istotą wystawy stała się chęć uchwycenia tego, co bywa często niewidoczne, ponieważ nie ukazuje spójnej wersji wielkiej narracji o mieście. Dlatego też postanowiliśmy wprowadzić w losy zarówno niemieckiego i polskiego miasta oraz muzeum, jak
i związanej z nim sztuki. Na kolekcję bowiem należy spoglądać, mając w pamięci zawiłości dziejowe miasta. W związku z tym podstawowym celem przyświecającym twórcom wystawy była potrzeba stworzenia opowieści o jednym Stettinie/Szczecinie – tym przed- i powojennym, takim, który łączy polską i niemiecką historię miasta w jedną, acz złożoną z niezliczonych doświadczeń całość. Do jego realizacji wykorzystano wybór niemieckich i polskich dzieł z XIX i XX wieku. Stanowi on dobrą reprezentację szczecińskiej kolekcji, bowiem obejmuje te okoliczności, które najlepiej oddają kluczowe meandry historii miasta, a co za tym też idzie – muzeum. Proponowana ekspozycja to obraz drogi prowadzącej do zgody na myślenie o Szczecinie jako polskim mieście z niemiecką przeszłością
(i współczesnością).

Artyści: Bronisław Bartel, Carl Joseph Begas, Wacław Borowski, Olga Boznańska, Christian Breslauer,   
                Józef Chełmoński, Lovis Corinth, Bolesław Cybis, Tytus Czyżewski, Ernesto de Fiori,
                Eugen Dekkert, Eugeniusz Eibisch, Julian Fałat, Otto Friedrich, Hermann Geibel,
                Wojciech Gerson, Aleksander Gierymski, Hans Hartig, Hasso von Hugo, Władysław Jarocki,  
                Tadeusz Kantor, Alfons Karpiński, George Kolbe, Stanisław Kramarczyk, Franz Krüger,
                Konrad Krzyżanowski, Max Ferdinand Kühn, Otto Laemmerhirt, Konstanty Laszczka,
                Hugo Lederer, Ludwig Eduard Lütke, Tadeusz Makowski, Jacek Malczewski, Rafał Malczewski,  
                Karl Ludwig Manzel, Adam Marczyński, August Ludwig Most, Łukasz Niewisiewicz,
                Olga Niewska, Wacław Palessa, Bendix Passig, Fryderyk Pautsch, Leonard Pękalski,
                Ignacy Pinkas, Kazimierz Pochwalski, Kazimierz Podsadecki, Zbigniew Pronaszko,
                Włodzimierz Przerwa-Tetmajer, Ferdynand Ruszczyc, Kurt Schwerdtfeger, Max Slevogt,
                Jan Spychalski, Jan Stanisławski, Johann Heinrich Steinike, Władysław Strzemiński,
                January Suchodolski, Jan Szczepkowski, Wacław Szymanowski, Teresa Tyszkiewicz,
                Wojciech Weiss, Julius Weyde, Stanisław Witkiewicz, Edward Wittig.

 

Stettin/Szczecin – jedna historia.
Sztuka XIX i XX wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie
Kuratorka:
Beata Małgorzata Wolska
Współorganizator: Bornholms Kunstmuseum
Partner: Duński Instytut Kultury / Dansk Kulturinstitut
Wsparcie: Ministerstwo Kultury / Kulturministerium 15. Juni Fonden

 

Wystawę można oglądać od 4 czerwca do 14 listopada 2021 roku, w budynku Muzeum Narodowego w Szczecinie, przy ul. Wały Chrobrego 3.

Oficjalne otwarcie wystawy odbędzie się 10 czerwca o godzinie 18:00 (ograniczona liczba miejsc!). Wernisaż będzie transmitowany w mediach społecznościowych Muzeum (Facebook/muzeum.szczecin)

Daniel Źródlewski

Zdjęcia (5)

Kazimierz Podsadecki Wybrzeże morskie, 1934 olej, dykta, 32 x 42 Muzeum Narodowe w Szczecinie
Bolesław Cybis Portret kobiety, 1934 olej, płótno, 165 x 110,5 Muzeum Narodowe w Szczecinie
Tadeusz Kantor Kobieta w drzwiach, ok. 1947 olej, płótno, 132,2 x 105 Muzeum Narodowe w Szczecinie
Zbigniew Pronaszko Melancholia, 1909 olej, płótno, 74,5 x 84,5 Muzeum Narodowe w Szczecinie
Most August Ludwig Portret Emila Baesemanna, 1849 olej, płótno, 104 x 82 Muzeum Narodowe w Szczecinie

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu ECHOmedia.info z siedzibą w Gryficach jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe